Aanbod Leren met Lef

Voor wie?

“Leren met Lef” richt zich specifiek op kinderen met (risico op) een vaste mindset en faalangst die daarmee samenhangt. Kinderen die, ondanks dat ze goed mee (zouden moeten) kunnen met de leerstof op school:

  • liefst elke uitdaging uit de weg gaan
  • moeilijk kunnen doorzetten wanneer ze voor een probleem, obstakel, iets dat ze niet meteen snappen,… komen te staan
  • bang zijn om fouten te maken
  • vaak taken uitstellen
  • moeilijk kunnen omgaan met feedback
  • in een groep liever verdwijnen of zich extreem aanpassen, zichzelf niet durven tonen
  • geen hulp durven vragen aan de leerkracht
  • weinig vertrouwen hebben in hun eigen kunnen
  • vaak zeggen dat ze de leerstof “saai!” vinden, zich vervelen
  • vast zitten in een fixed mindset
  • panikeren, blokkeren,… wanneer iets niet (meteen) lukt
  • bij problemen bij het huiswerk meestal maar één oplossing zien: “mamaaaaa!”, “papaaaaaaa!”

Van een vaste mindset naar een groeimindset

De overtuigingen die een kind heeft over zijn of haar eigen intelligentie en talenten (= zijn of haar ‘mindset’), zijn sterk bepalend voor de manier waarop hij of zij omgaat met uitdagingen, fouten, schooltaken, kritiek, tegenslagen, inspanningen enz. Kinderen met een vaste mindset geloven dat hun intelligentie, en talenten vast liggen: je bent slim of je bent het niet, je hebt talent voor rekenen of je hebt het niet,… Kinderen met een groei mindset geloven dat je goed bent in iets, of er beter in kan worden, doordat je er voor oefent en je er voor inzet. Voor iemand met een vaste mindset is veel moeten oefenen eerder een teken van gebrek aan talent of intelligentie.

faalangst mindset

Een vaste mindset leidt niet zelden tot faalangst. Falen betekent immers dat je ergens niet goed in bent. Taken die ook maar enig risico op falen inhouden, kan je bijgevolg maar beter vermijden. Moeilijkere opdrachten leiden al snel tot weinig helpende gedachten als: “ik ben hier veel te dom voor”, “ik ga dit nooit kunnen”,… en bijgevolg geeft het kind het op nog voor de taak af is.

Veel (hoog)begaafde kinderen hebben last van een vaste mindset en faalangst. Dit klinkt misschien raar, maar toch is het niet zo verwonderlijk. Al van jongs af aan konden zij immers dingen die hun leeftijdsgenootjes niet, of toch niet ‘zomaar’, konden. Enerzijds deden ze veel ervaring op met dingen kunnen zonder veel inspanning of zonder veel te oefenen, en vaak werden ze hier ook goed bedoeld voor bewonderd en geprezen: “Wat ben jij toch slim!”, “Wauw, zonder fouten!” Anderzijds kregen ze weinig kans om te oefenen in het omgaan met tegenslag en fouten.

Meer weten over de groeimindset? Laat je inspireren door de TedTalk van de tienjarige Carson (Engelstalig filmpje):